سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه سرگرمی اش فراوان شد، خردش کم گردید . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :7
بازدید دیروز :36
کل بازدید :150379
تعداد کل یاداشته ها : 47
103/2/17
3:57 ص

مقام والای زن از منظر قرآن 

با نام خدای فاطمه (س) بانوی دوعالم

حضرت محمد (ص) فرمود: من دو چیزگرانبها در میان شما به امانت می گذارم مادام که به آن چنگ زنید از گمراهی بدورید و آن دو، یکی قرآن و دیگری اهل بیتم(ع) است. بدین وسیله ما نیز سخن پیامبر اعظم (ص) را لبیک گفته و به معجزه او که قرآن است تمسک می جوئیم تا به معرفتی دست یابیم که جز از قرآن نتوانیم بیابیم. در جهان کنونی که بیش از نیمی از جمعیت آن را زنان تشکیل می دهند ضرورتی احساس می شود تا دیدگاه قرآن به زنان را مورد تحقیق قرار دهیم. قشری از جامعه که فرهنگ و بنیان جامعه در دست آن رقم میخورد. قرآن، کتاب هدایت، احوال و ارزش زنان را در کاملترین و بی نقص ترین وجه بیان نموده است که با بهره گیری از آن می توان به بهترین شکل ممکن زندگی کرد.

- اولین بانو (حضرت حوّا): 

نام مبارک حضرت آدم (ع) 25 مرتبه در قرآن کریم آمده است و دو کنیه و نام آن حضرت در چندین آیه به نام حضرت حوا اشاره شده است (سوره بقره آیه 25 - سوره نساء آیه 1 - اعراف آیه 19 ) حوا نخستین مادر است بنابراین بر همه انسان ها حق مادری دارد به همین دلیل به ایشان حوّا یعنی مادر زنده ها می گویند و پروردگار وی را به عنوان نخستین زن پاک سرشت و پاکدامن از طینت ویژه ای می آفریند. اژامام باقر(ع) است که می فرماید: «خداوند حوا را از باقیمانده طینت آدم آفرید». و فرمود: این آفرینش در روز جمعه بعد از زوال صورت پذیرفت با این تفاوت که ابتدا آدم آفریده شده و بعد حوّا و این آفرینش نشان دهنده قدرت بی انتهای الهی است و اینکه او تا در به انجام همه امور است. حضرت حوا، اولین زن عالم (ام البشر) در حالیکه تعداد فرزندان او با نوه های شان به چهل هزار نفر رسیده بود دنیای فانی را بدرود گفته و به دیار دوباره ی پروردگار رجعت نمودند. 

- همسر حضرت نوح (واغله): 

همسر حضرت نوح (ع) با نام واغله در سوره مریم به عنوان زن ناسازگار معرفی شده است. در سوره مریم از برخی زنان پیامبر انتقاد شده و از ناسازگاری و افشاگری رازهای پیامبر توسط آنان مذّمت گردیده است به عنوان مثال نام دو زن که اهل آتش می باشند و هر دو همسران پیامبران بوده اند (همسر حضرت نوح و زن حضرت لوط) گفته شده است و سپس با اشاره به مقام آیه همسر فرعون و عظمت مریم، مادر عیسی، از زنان خوب نمونه ذکر کرده است. 

- همسر حضرت لوط( واهله یا والهه):

همسر لوط اگر چه در خانه ای که از نعمتهای الهی چهره بود زندگی می کرد ولی با قوم خویش هم کیش بود و آئین شوهر را نپذیرفته بود. به افشای راز های دینی و اجتماعی که در خانه نبوت بود می پرداخت واز این طریق به آئین و اهداف مقدس حضرت لوط (ع) صدمه و ضربه وارد می کرد و در قرآن از او با عنوان های «عجوز» هلاک شده خائن به دین ، پس مانده » تعبیر شده است. 

- مادر حضرت عیسی (ع) (حضرت مریم(س) : 

پدر مریم «عمران بن مائان» و مادرش «حنّه» از دودمان یعقوب و از نسل سلیمان بن داود می باشد عمران پیش از تولد مریم درگذشت و چون مریم برای خدمت به خانه خدا نذر شده بود، مادرش پس از تولد، او را به بیت المقدس به صفور متولیان آورد و آنان در کفالت وی به نزاع پرداخته و هر کدام خواهان این افتخار بودند. سرانجام در نتیجه قرعه کشی، کفالت او را به زکریا سپردند. آن حضرت در سن سیزده سالگی پسرش عیسی را در ناصره به دنیا آورد و در آنجا به زندگی پرداخته سرانجام ایشان در سن 63 سالگی دنیا را بدرود گفته به لقاءالله پیوستند و حضرت عیسی و ملائکه بر فراق ایشان گریستند. 

- همسر حضرت ابراهیم (ع) (ساره) : 

ساره از زنان بسیار با فضیلت و از جمله بانوان مورد عنایت پروردگار عالم است . پدر ایشان (لامحج) و مادرشان (ورقسه) و برادرش «حضرت لوط» می باشد. وی زنی زیبا و ثروتمند بود و تمامی اموال و اغنام خویش را در اختیار شوهرش قرار داده بود. حضرت ساره در سن 36 سالگی با حضرت ابراهیم (ع) ازدواج کرد و در سن 99 سالگی صاحب فرزندی به نام اسحاق شد. 

- مادر حضرت موسی (یوکابد): 

نام مادر حضرت موسی (ع) در چند سوره قرآن بدان اشاره شده است و او را محور الطاف خفیه خدا و قلب وی را منبع وحی و الهام معرفی می کند. مادری که در هنگام ورود مأموران فرعون، نوزاد خویش در داخل تنور آتش می اندازد و مأموران با تماشای تنوری آتشین گمراه می شوند و خانه را ترک می کنند و یوکابد با نگرانی سراغ نوزاد می رودو با تعجب صحت و سلامت او را در آتش می بیند . الهام الهی ، آری، قلب او را آرام می سازد و می داند تا زمانی که سایه لطف الهی بر سر او و نوزادش باشد خطری آنها را تهدید نمی کند. 

- خواهر حضرت موسی (کلثم):

ایشان جز زنان با ایمان و از معدود زنانی است که رسول خدا (ص) وی را ستایش نموده است و در شرافت «کلثم» همین بس که وی به امر الهی در تولد فاطمه (سلام الله علیها) به یاری خدیجه فرستاده شد. (کلثم) در دو سوره قرآن آمده است و مهمترین نقش او را (نقش اطلاعاتی) بیان کرده است. وی در زمانی که برادرش موسی در کاخ فرعون بود از او برای مادر خبر می آورد ودر سوره قصص بیان شده که سرانجام با تدبیر عاقلانه او موسی به یوکابد رسید.

- زن ایوب (رحیمه): 

زن ایوب اسوه ی استقامت و وفاداری است . او از زنان نادر جهان است که در مدت طولانی از شوهرش پرستاری نمود و خم به ابرو نیاورد. پدر ایشان (افرایم) و پدر بزرگشان حضرت یوسف (ع) است. تاریخ بیانگر آنست که در مدت 7 تا 18 سال سختی و رنج که بر ایشان تحمیل بوده جز همسر با وفایش تمامی افراد او را ترک گفته بودند و در نهانش لب به شماتت گشوده بودند . ایوب (ع) در سخنان خود گفت : هیچ درد وعذاب برای من به اندازه شماتت دشمنان سنگین نبود ولذا دست به دعا برداشت وخدا نیز دعای وی مجاب نمود نعمتها براووارد شد به قدرت الهی . 

- حضرت آسیه (س)

در قرآن مجید حد اقل در دوجا به نام آسیه اشاره شده است در سوره قصص آیه 9 در رابطه باشفاعت از موسی است که هنگام گرفتن وی از آب درزمانی که فرعون خواست موسی را بکشد ولی آسیه گفت : اورا نکش اونور دیده ی من وتو خواهد بود اوبه ما فایده می بخشد . مورد دوم در سوره تحریم آیه 11 است که فرعون برای بازگرداندن آسیه از ایمان به آیین موسی وی را زیر شکنجه گرفته بود او از خدا می خواست که او را از اهل بهشت قرار داده واز عذاب وشکنجه فرعون ودیگران نجات دهد . وآسیه لبخند زد زیرا چیزی در آسمان دید که دیگران از دیدن آن عاجز بودند بدین ترتیب روح او به ملکوت اعلی پیوست جزء برترین زنان بهشت گردید ومژده ی همسری رسول خدارا درآن سوی عالم از آن خود ساخت . 

- همسر پیامبر عظیم الشأن اسلام : (حضرت خدیجه (س) 

حضرت خدیجه زن فدا کار که در سن 40 سالگی با پیامبر اعظم ازدواج نمود وتمام ثروت ودارای خودرا در راه اسلام در اختیار پیامبر قرار داد . ایشان اول بانوی اسلام ومادر حضرت فاطمه زهرا (س) است .فضایل اخلاقی ایشان برهمه آشکار است . 

- حضرت فاطمه (س): سیدة النساء العالمین .

فاطمه مصداق کوثر محمد (ص) است ازاین جهت که تداوم سنت وذریه با برکت حضرت از طریق ایشان است . از ذریه فاطمه یازده امام معصوم پدید آمد که آثار وبرکات آنان شرق وغرب عالم را فراگرفته واینان عماد دین هستند وسرچشمه جوشان امامت که بافضایل الهی خود تشنه کامان امامت شریعت را همواره سیراب می کند . فاطمه (س) وفرزندانش شجره طیبه وکوثری هستند که عالمی مدیون آنان خواهد بود. مقام شفاعت آن حضرت تا جای است که رسول خدا (ص) فرمودند. نوا از جانب خدا می رسد که ی فاطمه هرچه در خواست کن واز هرکس شفاعت نمای پذیرفته است

- سخن آخر

قرآن بیان می کند ازبین زنان افرادی ، باآنکه شرایط مناسبی برای ایمان آوردن در مقابلشان بود اما به خداای سبحان کفر ورزیدند (تحریم آیه 10) ودر قبال از همسر فرعون به عنوان یک زن نمونه که در شرایط حساس وخفقان آور در، دربار فرعون بود اما مؤمن ، صالح وآرزومند مقام بهشت بود نام می برد (تحریم آیه 11) قرآن کریم از ما در وخواهر موسی به عنوان دوزن عفیف وفداکار که با توکل بر خدای سبحان موسی (ع) را از خطرها حفظ کردندیاد می کند (قصص آیه 7 تا 11) کتاب الهی از مریم ، مادر پیامبر ی الوالعزم نام برده ، بانوی بزرگوار ونمونه ای که در اثر تقوا وشایستگی اخلاقی برگزیده ی خدا می شود واز این برترین زنان عالم می گردد (آل عمران 42) واینک فاطمه (س) ثقل اصغر ، برگزیده ی خدا نسبت بر همه زنان عالم معرفی می شود . فاطمه سرآمد همه زنان بهشت از اولین تا آخرین است . زمانی که فاطمه در محراب عبادت قرار می گیرد هفتاد هزار ملک از ملائک مقرب بر اوسلام می کنند وبا اوسخن می گویند آنچه که به مریم : وخداوند تورا پاک گرانید وبرهمه زنان عالم برتری بخشید. ودر عظمت مقامش همین بس که : در بین انبیاء واولیاء جز رسول خدا(ص) وعلی ابن ابی طالب (ع) مقام کسی برتر از فاطمه نیست زیرا فاطمه از همه انبیاء حتی انبیاء اولوالعزم برتر است.