سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند متعال، هرگاه بنده ای را دوست بدارد، روزی اش را به اندازه قرار می دهد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :26
کل بازدید :150321
تعداد کل یاداشته ها : 47
103/2/15
4:8 ص

 

رشته قارچ شناسی پزشکی

مقدمه

کمتر از یک دهه است که مصرف قارچ در ایران به صورت خوراکی روزانه درآمده است ارزش عقلائی قارچ فراوانی است و کمتر فردی را در اطراف خود می بینید که از قارچ خوردن بدش بیاید . رشته قارچ شناسی پزشکی رشته ای نیست که به تولید قارچ بپردازد بلکه کار تحقیقات علمی را به صورت آکادمیک انجام می دهد و به منظور تامین نیروی انسانی متعهد و متخصص در رشته قارچ شناسی و دستیابی به راههای تحقیق و تتبع در علوم وابسته به آن و برای نیل به خودکفایی و در نتیجه حفظ و ارتقا سطح علم در نظام جمهوری اسلامی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته قارچ شناسی با مشخصات زیر ارائه می گردد:

تعریف و هدف:

کارشناسی ارشد قارچ شناسی (ناپیوسته ) به دوره ای اطلاق می شود که تحصیلات بالاتر از کارشناسی را در بر میگیرد و و اولین مقطع تحصیلی پس از کارشناسی می باشد. هدف از ایجاد آن تربیت افرادی لایق ، متعهد و کاردان می باشد که بتوانند برمبانی علم قارچ شناسی و متون علمی موجود احاطه یافته، در اثر آشنایی با روشهای پیشرفته تحقیق در علوم و بدست آوردن کارایی و لیاقت و مهارت علمی و عملی لازم به خوبی به حل مشکلات مربوطه پرداخته و از مقالات علمی و تحقیقات علوم قارچ شناسی و علوم وابسته در جهت پیشبرد مرزهای دانش و کمک به ایجاد روح علمی در جامعه استفاده نمایند.

طول دوره و شکل نظام :

براساس آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) مصوب شورایعالی برنامه ریزی طول دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) قارچ شناسی 2 سال می باشد.
هر سال تحصیلی شامل دو نیمسال می باشدو در هر نیمسال 17 هفته کامل آموزشی وجود دارد.
نظام آموزش این دوره واحدی است و برای هر واحد درسی نظری در هر نیمسال 17 ساعت آموزش کلاسیک در نظر گرفته شده است و دانشجو باید به ازای هر ساعت درس نظری حداقل 3 ساعت وقت صرف مطالعه ، بحث و تجزیه و تحلیل در درس بنماید.

ضرورت و اهمیت

باتوجه به گسترش روز افزون دامنه علم قارچ شناسی پزشکی و تحقیقات دامنه داری که طی صد سال اخیر انجام گردیده و نیاز به شناخت عوامل بیماریزا و ارتباط آنها با انسان و نیز جهت کوشش در پژوهشهای علمی برای نیل به خودکفایی و آماده نمودن افراد جهت تحلیل تا مرحله دکتری علمی ،اهمیت دایر نمودن این دوره مشخص می گردد و تاسیس این دوره در دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران کاملا ضرورت دارد.





سطوح رشته

 

ردیف

نام دانشگاه

کاردانی

کارشناسی

ارشد

دکترا

1

اردبیل

 

*

   

2

اصفهان

 

*

   

3

بابلسر

 

*

   

4

رفسنجان

 

*

   

5

شیراز

 

*

   

6

گرگان

 

*

   

7

مشهد

 

*

   





درسهای رشته

 

ردیف

نام درس

ردیف

نام درس

1

آمار حیاتی 1

2

اپیدمیولوژی و اصول پیشگیری از بیماریها

3

ایمنی‌شناسی و سرم شناسی

4

باکتری شناسی پزشکی

5

بیوشیمی عمومی

6

تک یاخته شناسی مقدماتی

7

حیوانات آزمایشگاهی و نگهداری آنها

8

قارچ های احشایی

9

قارچ های سطحی و جلدی

10

قارچهای زیر جلدی

11

کشت قارچ ها

12

مقدمات قارچ شناسی





صنعت و بازارکار

دانشجویانی که این دوره آموزش را طی می کنند می توانند در صورت داشتن شرایط لازم در موسسات آموزش عالی به امر تدریس و تحقیق پرداخته و همچنین ضمن کمک به امر برنامه ریزی در موسسات و مراکز درمانی و بهداشتی یا مراکز تحقیقاتی انجام وظیفه نمایند.

 

 


  
  
<      1   2